18.1.2008

tavoite

olen varmaan ennenkin kirjoittanut jotain tavoitteista ja elämän tarkoituksesta. Mutta kirjoitetaan silti jotain.

Olin itse hukassa joulunaikoihin kun ei ollut tietoa minne ollaan menossa. Olen kirjoittamassa erilaisia näytetöitä laitokselleni ja valmistuminen tuntuu olevan niin nopeasti edessä, ettei tiedä mitä sen jälkeen. Itketti ja harmitti koko joulun ja sen ylikin, kunnes taas tajusin, että täytyy keksiä jotain jota kohti työskennellä. Nyt semmonen on ja taas elämä on valoisampaa (tältä osalta).

Tästä päästääkin taas feministeihin. Johtaja Halla-ahon eräässä kirjoituksessa hän kertoi telaketjufeminististä, jonka mielestä kaiken pahan alku ja juuri oli mies. Kun hän muutamia vuosia eteenpäin näki naisen, naisella oli lapsikatras mukana ja hän oli muslimi. Mielenkiintoista sinänsä, mutta voidaanko ajatella että ihmisen tavoite on kaiken tärkein. Onko se polttoaine jolla ihminen elää elämänsä?

Feministillä oli tavoitteensa, islamilla on omansa. Mitä yhteistä niillä on (sen lisäksi ettei kummassakaan ole yhtään toisia kunnioittavaa piirrettä) on vahva usko. Vahva usko siihen, että "minä olen oikeassa", "minä olen paras". Nyt vain feministi täytti toisen kovan uskon toisella. En usko että feminismiä oli saatu tästä yksilöstä pois, ilman toista vahvaa uskoa.

On ihmisiä, jotka eivät tarvi vahvaa uskoa elämäänsä. On sellaisia, jotka ilman vahvaa "ohjekirjaa" tai uskoa ovat hukassa. Huomattava asia näissä on se, että ne vahvistavat itseään. Kun ihminen katsoo maailmaa jonkun suodattimen läpi, tässä vaikka kommunismi, hän ei huomaa hiljaisia kapitalisteja, vaan pelkästään äänekkäitä. Tämän jälkeen ajatus kulkee niin että "aivan, olin oikeassa, ne kaikki ovat kusipäisiä mulkkuja".

Mitä nämä uskot sitten olevat? Ne ovat varmaan sellaisia asioita, joiden avulla ihmiset voivat täyttää päivänsä toivolla. Kommunismi, sosialismi, kristilliset uskokunnat, islam, skientologia, kapitalismi, jne.

Mikä on kirjoituksen pointti. Ehkä se, että ne jotka eivät pysty olemaan objektiivisia (eli kaikki joilla on pakko olla vahva usko), eivät voi toimia päättävissä viroissa. heh. eikä myöskään mediassa.

Ei kommentteja: